Je kunt nu starten met het verspreiden van teksten, video’s en afbeeldingen via allerlei online media kanalen voor de marketing van jouw bedrijf. Maar voor je hieraan begint, is het zeer verstandig eerst de content op je eigen website te bekijken. Het is namelijk van groot belang dat je website kwalitatieve content bevat om hoog te kunnen scoren in zoekmachines, zoals Google. Een relevant onderdeel van goede content is het gebruiken van de juiste zoekwoorden. Als je nog geen zoekwoordonderzoek gedaan hebt, start daar dan eerst mee. Lees hier hoe je zelf gratis een zoekwoordonderzoek kunt doen. Met de uitslag van het zoekwoordonderzoek kun je wellicht door het doen van kleine aanpassingen je huidige websiteteksten optimaliseren. Kijk ook of er nog informatie mist die jouw bezoekers graag zouden willen weten over de producten of diensten die jij aanbiedt. Vul indien nodig de content op je website verder aan. Lees hier hoe je een goede webtekst moet schrijven.
Wanneer de websiteteksten op orde zijn kun je starten met contentmarketing:
- Breid de productomschrijvingen verder uit;
- Open een blogpagina op je website en schrijf interessante blogs voor je bezoekers;
- Maak extra landingspagina’s aan om bepaalde producten of diensten meer aandacht te geven;
- Start met het verspreiden van artikelen op andere relevante websites;
- Plaats berichten op social media;
- Plaats video’s op YouTube.
Productomschrijvingen
Om jouw producten goed te laten overkomen op klanten is het van belang om voor ieder product een duidelijke productomschrijving te schrijven. Dit dient een korte, maar krachtige tekst te zijn, zonder herhalingen, maar wel met alle relevante informatie erin verwerkt. De bezoeker moet binnen enkele seconden kunnen zien wat het product biedt. Voordat je start met het schrijven, is het belangrijk om te weten welke doelgroep je wilt bereiken. Hierop kun je de schrijfstijl van je tekst aanpassen. Zorg dat je in de omschrijving vragen beantwoordt die klanten mogelijk hebben over je product. Ook is het geen slecht idee om icoontjes te gebruiken. Stel jouw product is waterproof, laat dit dan zien door een symbool. Zo kunnen potentiële klanten in één oogopslag informatie opdoen. Vaak worden er opsommingen gebruikt voor de functies van een product. Dit is aan te raden, omdat een bezoeker door middel van een aantal steekwoorden genoeg informatie kan vergaren om tot een koop over te gaan.
Blogs
Blogs worden zowel intern als extern gebruikt als contentmarketing. Met interne blogs worden de blogs bedoeld die op jouw eigen website staan, deze blogs kun je dus zelf op je website plaatsen. Het doel van de blogs is om ervoor te zorgen dat bezoekers langer op jouw website blijven hangen en vaker terugkomen om de volgende blog die jij geplaatst hebt te lezen. Daarom is het van belang dat de blogs die je schrijft interessante informatie bevatten. Je kunt weetjes delen, een nieuw product promoten of nog niet omschreven informatie geven over wat je doet of wat er in jouw bedrijf gebeurt. Wees vernieuwend en val niet in herhaling. Goed geschreven blogs vallen niet alleen op bij je bezoekers. Ook Google zal ze crawlen en belonen met een hogere waarde, waardoor tevens jouw website in ranking zal stijgen.
Landingspagina’s
Een landingspagina komt bovenaan in de organische resultaten van de zoekmachine te staan wanneer het bijpassende zoekwoord in de zoekbalk ingetypt is. Een bezoeker komt dus niet via je homepage je website op maar via zo’n speciale landingspagina. De kunst is om de bezoeker die klikt op de landingspagina, precies te laten vinden waarnaar gezocht werd in de zoekbalk. Dit kun je doen door een kwalitatieve SEO tekst te schrijven en de passende zoekwoorden daarin te verwerken. Landingspagina’s fungeren als een extra vangnet voor bezoekers en genereren organisch zoekverkeer. Een landingspagina licht een specifiek product, onderwerp of dienst uit en bevat een “call to action”. Landingspagina’s zijn daarom ideaal om conversie te creëren. Hiermee wordt bedoeld dat een bezoeker van het bezoek op de pagina overgaat tot het conversiedoel. Dit conversiedoel is doorgaans het kopen van een product of gebruikmaken van een dienst. Dit doel zou ook kunnen zijn om een bezoeker zich aan te laten melden voor een nieuwsbrief. Veel bedrijven maken gebruik van landingspagina’s in hun contentstrategie, omdat deze pagina’s vaak een erg hoog conversiepercentage hebben.
Verspreiden van artikelen
Het verspreiden van artikelen over jouw product of dienst op andere relevante websites werkt hetzelfde als reclamefolders verspreiden in de brievenbussen van jouw potentiële klanten. In het artikel verwerk je namelijk een link naar jouw website, zodat mensen vanuit het blogartikel naar jouw website kunnen klikken. Het belangrijkste voordeel aan extern bloggen is het vergroten van je bereik. Daarnaast bouw je direct aan een beter linkprofiel. Het uitzoeken van websites waarop je jouw blogs wilt plaatsen is een secuur werkje. Je kunt daarbij eventueel gebruikmaken van mijn enorme netwerk aan blogmogelijkheden.
De website die je kiest om jouw blogartikel op te laten plaatsen dient:
- relevant te zijn aan het onderwerp waarover je schrijft;
- ook andere content te bevatten;
- een goede lay-out te hebben;
- van waarde te zijn.
Op deze manier benader je de juiste doelgroep via een geschikte website en heb je meer kans dat mensen geïnteresseerd zijn in jouw artikel en doorklikken naar je website om jouw product of dienst af te nemen.
Marketing via social media
Tegenwoordig is het erg simpel om een social media account aan te maken en je bedrijf hierop te promoten. Dit kun je doen op platformen als:
Kies voor een bedrijfsprofiel, deze kun je koppelen aan je privé account. Stap 1 is het aanmaken van een professioneel uitziende social media pagina op één of meerdere kanalen. Bij het inrichten van het account verschijnen er verschillende tekstvakken waar je iets over jezelf of je bedrijf kunt schrijven. Voor je klanten is het belangrijk dat je profiel er overzichtelijk en niet slordig uitziet. Op het moment dat je klaar bent om content te gaan posten, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee wilt houden. Denk na over hoe jouw klanten door hun feed scrollen. Een lange lap tekst zonder structuur zal al snel voorbij worden gescrold. Het is daarom van belang om gestructureerde teksten te schrijven die wel alle relevante informatie bevatten, maar geen ellenlange teksten vol herhaling zijn. Voor posts op bijvoorbeeld Instagram, is het aan te raden specifieke onderwerpen uit te kiezen en hierover kleine teksten te schrijven. Zo kun je één keer in de zoveel dagen een post plaatsen. Kies voor een afbeelding die de aandacht trekt en de lezer ervan overtuigt om de caption (tekst onder de afbeelding) te lezen.
Video’s maken
Een onderdeel van contentmarketing kan ook het maken en plaatsen van video’s zijn. Je kunt dan letterlijk laten zien wat een product of dienst inhoudt. Uiteindelijk wil je de klant natuurlijk overtuigen om over te gaan tot aanschaf. Laat in je video zien wat je met jouw product kunt doen. Wanneer je diensten aanbiedt, kun je uitleggen wat de diensten inhouden en wat de voordelen voor de klant zijn. Maak de filmpjes niet te lang en zorg dat je niet in herhaling valt, dat zal de aandacht van de kijker wegnemen.