Er zijn veel tools waarmee je prachtige keyword-analyses kunt uitvoeren. Deze tools zijn echter vaak verre van gratis. Ook marketingbureaus vragen voor enkel het doen van een zoekwoordenonderzoek een behoorlijke prijs. Dit is niet vreemd, want een gedegen onderzoek doen kost veel tijd. Daarnaast is de uitslag van een keyword-analyse een zeer kostbare bezitting. Zonder deze uitslag is het onmogelijk om hoog te scoren in de organische resultaten van Google. Met het onderstaande stappenplan kun je jouw eigen gratis zoekwoordenonderzoek doen.
Stap 1: Verzamel zoveel mogelijk relevante zoekwoorden en zoektermen
Start met een brainstorm
Start jouw onderzoek niet met een computer, maar met een leeg vel papier en een pen. Schrijf nu alle woorden op die je kunt bedenken die relevant zijn aan jouw product of dienst. Zijn er ook relevante combinaties van 2 of 3 woorden te maken, dus bijvoorbeeld “Leren schoenen kopen”? Schrijf deze dan ook op. Stop pas met schrijven als je echt helemaal niets meer te binnen schiet.
Denk als een bezoeker
Welke woorden of termen zouden jouw bezoekers of potentiële klanten in de zoekbalk typen om de producten of diensten die jij aanbiedt te vinden? Bij welke woorden of termen zou jij graag willen dat jouw website bovenaan komt te staan? Als deze woorden nog niet op je vel papier staan, zet ze er dan bij.
Schrijf ook de synoniemen op
Het is goed om na te denken over synoniemen van producten of woorden die je veel gebruikt. Verkoop jij bijvoorbeeld ramen, dan wil je ook gevonden worden op “ruiten” of “glazen wanden”.
Vraag om hulp
Vraag anderen je aan te vullen. Waarschijnlijk heb je nu al heel veel woorden op papier staan, maar soms ontstaat er een blinde vlek. Een frisse blik van bijvoorbeeld een collega, vriend of familie, vindt vaak briljante, relevante woorden.
Zet je woorden in enkelvoud en meervoud
Zet alle opgeschreven woorden en termen nu in zowel enkelvoud als meervoud op je papier.
Stap 2: Orden en vraag Google om je te helpen
Type je lijst uit op alfabetische volgorde
Typ nu alle opgeschreven woorden over in een lijst op je computer. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Excel. Je kunt naderhand je getypte lijst makkelijk in alfabetische volgorde zetten. (selecteer je lijst en klik op het AZ tekentje rechtsboven in je beeldscherm)
Gebruik Google Autocomplete
Open jouw zoekmachine in incognito modus (Klik rechts bovenin op de 3 puntjes en kies voor “nieuw incognitovenster” of gebruik de sneltoetsen ‘Ctrl + shift + N’.). Wanneer je vervolgens in de zoekbalk start met het typen van het eerste woord van je lijst, opent zich een schermpje onder je zoekbalk met daarin overeenkomende zoekopdrachten. Dit zijn door Google automatisch gegenereerde suggesties die gebaseerd zijn op de meest gebruikte zoekopdrachten. Staat er toevallig een suggestie in die je nog niet genoteerd had? Zet het zoekwoord dan alsnog op je lijst. Staan er suggesties die wel op je lijstje staan? Maak ze dan dikgedrukt, je weet nu dat dit veel gebruikte en belangrijke zoekwoorden zijn. Ga op deze manier je lijst af en bepaal wat de meest gebruikte zoekwoorden zijn.
Kijk ook direct naar de gerelateerde zoekresultaten
Wanneer je op dezelfde manier te werk gaat als met het zoeken via “Google Autocomplete”, verschijnt onderaan je pagina ook een lijstje met gerelateerde zoekopdrachten. Scroll dus na het zoeken van een zoekterm helemaal naar beneden op de Google-pagina en kijk welke woorden je al had en welke nieuw en interessant zijn voor jouw website. Maak de woorden die al op je lijst staan wederom dikgedrukt.
Stap 4: Zoekwoorden filteren
Dikgedrukte zoekwoorden en zoektermen
Je hebt inmiddels een hele lijst aan zoekwoorden verzameld. Een reeks daarvan is dikgedrukt, dit zijn je allerbelangrijkste zoekwoorden of termen. Zet deze bovenaan op je lijst.
Google Ads zoekvolume en prognoses
Kijk voor je belangrijkste zoekwoorden ook in Google Ads bij “Zoekvolume en Prognoses” Hier kun je zoekwoorden intypen en vervolgens ‘Historische statistieken’ bekijken. Je ziet vervolgens precies hoeveel er op jouw zoekwoorden wordt gezocht. Nu kun je dus de niet-relevante zoekwoorden uit jouw lijst verwijderen of verder naar onder plaatsen.
Gefeliciteerd! Je hebt jouw zoekwoordenonderzoek afgerond en je hebt nu goud in handen! Met deze uitkomst weet jij precies welke zoekwoorden en termen het allerbelangrijkste zijn voor jouw website.
Je kunt aan de hand van je zoekwoordenonderzoek nu starten met:
- het optimaliseren van de content op je website
- beginnen met contentmarketing
- linkbuilding opstarten
- campagnes maken in bijvoorbeeld Google Ads of een social media kanaal.