Hoe je de autoriteit van je website meet en verhoogt

Website autoriteit is een maatstaf voor de waarde van je website. Een autoritaire website krijgt een hogere rang in zoekmachines. Google beoordeelt de autoriteit van je website door deze periodiek te controleren op verschillende aspecten, waaronder:

  1. Betrouwbaarheid
  2. Vernieuwende informatie
  3. Aantal bezoekers
  4. Backlinkprofiel
  5. Contentverspreiding

Het doorbreken van de cirkelredenering van website autoriteit

Website autoriteit verhogen

Wanneer je deze factoren zonder externe hulp analyseert, lijkt websiteautoriteit een soort cirkelredenering te zijn. De autoriteit van je website stijgt als je meer bezoekers aantrekt. Deze stijging beloont je met een betere zichtbaarheid in zoekresultaten, waardoor je nog meer bezoekers aantrekt en je autoriteit verder stijgt. Helaas begint dit proces niet vanzelf; externe technieken zijn nodig om het op gang te brengen en de cirkel te doorbreken.

Website autoriteit en SEO autoriteit

Bij het verbeteren van de autoriteit van je website kom je terecht in de wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Een autoritaire website scoort van nature hoog in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Daarom wordt vaak gesproken van SEO autoriteit in plaats van website autoriteit.

Bij het verhogen van SEO autoriteit werk je aan:

  • Domein autoriteit
  • Pagina autoriteit
  • Link autoriteit

Ook nu kun je een cirkelredenering ontdekken die je enkel kunt doorbreken door het verbeteren van je websitetechniek en het toepassen van contentmarketing en linkbuilding.

Domein autoriteit

Domein autoriteit verwijst naar de relevantie die Google en andere zoekmachines aan jouw domein toekennen. Het is belangrijk op te merken dat dit niet hetzelfde is als de ‘DA’ (Domain Authority) van het Moz-programma. Er zijn veel programma’s die proberen de door Google toegekende waarde van websites te voorspellen, sommige gebruiken ‘DA’, anderen ‘DR’, en ‘SA’ wordt ook gebruikt.

Verscheidene factoren spelen een rol bij domeinautoriteit, waaronder:

  • Betrouwbaarheid
  • Kwalitatieve pagina’s
  • Leeftijd van het domein
  • Inkomende links (en hun autoriteit)
  • Aantal bezoekers

Betrouwbaarheid is een belangrijke factor. Je moet het vertrouwen van Google winnen door relevante en vernieuwende content op je website te plaatsen. Dit is waarom veel hoogwaardige pagina’s op een website essentieel zijn. Een nieuwe website heeft aanvankelijk nog niet veel vertrouwen bij Google, dus het is belangrijk dit op te bouwen. De leeftijd van een domein speelt ook een rol. Wanneer een website veel relevante backlinks heeft, wordt deze website steeds populairder. Links van andere websites naar jouw website worden beschouwd als aanbevelingen, omdat ze bezoekers naar jouw website leiden. Als Google opmerkt dat veel websites naar jouw website linken en jouw website veel bezoekers heeft, zal jouw website als populairder en autoritairder worden beschouwd.  Niet alleen de hoeveelheid links naar jouw website is belangrijk, maar ook de autoriteit van de externe websites waarop deze links staan. Als een website die naar jouw domein linkt veel autoriteit heeft, is dit gunstig voor jouw website, omdat je dan meer waarde krijgt.

Pagina autoriteit

Een website bestaat over het algemeen uit meerdere pagina’s. Een pagina kan op zichzelf autoriteit hebben, en deze autoriteit wordt bepaald door verschillende factoren. Het is van belang om voortdurend nieuwe en relevante content te creëren en te plaatsen. Google kijkt naar de ‘Bounce Rate’, oftewel hoe lang bezoekers op een pagina of jouw website blijven en welke interactie er plaatsvindt. Als je relevante, vernieuwende content op een pagina hebt, blijven bezoekers langer op jouw website en vindt er meer interactie plaats, denk hierbij aan: klikken op links, aankopen doen of formulieren invullen. Ook het aantal links naar de pagina draagt bij aan de autoriteit. Dit kunnen zowel externe als interne links zijn. Elke kwalitatieve en betrouwbare link verhoogt de autoriteit van de pagina waarnaar wordt gelinkt. Tot slot is de leeftijd van de pagina van belang. Het kan even duren voordat een pagina hoog wordt gerangschikt in zoekresultaten. Google kan zien wanneer je voor het laatst je pagina hebt bijgewerkt, wat van invloed is op de autoriteit van je website. Zorg er dus voor dat je website regelmatig wordt geüpdatet.

Link autoriteit

Link autoriteit verwijst naar de waarde die een verwijzende link biedt. Verschillende factoren bepalen de autoriteit van een backlink, waarbij de belangrijkste factoren de autoriteit van de pagina en het domein waarop de backlink staat zijn. Als de autoriteit van de pagina of het domein hoog is, krijgt de link meer waarde. De locatie van de link op de pagina speelt ook een rol. Een link onderaan de pagina heeft minder waarde, een link op de homepage over het algemeen meer!